الاسعافات الاولية الانعاش القلبي الرئوي

المحاضرة السابعة من شرح كورس الاسعافات الاولية

الانعاش القلبي الرئوي هو عبارة عن تكنيك من الاسعافات الاولية لحالات الطواريء مثل السكته القلبية و الصدمة الكهربية و غيرها من الحالات التي تعمل علي فقدان الشخص لوعيه و توقف التنفس لديه وهذا يعني عدم وصول الدم الي المخ وهو بمثابة دقائق من الموت فيكون حتما عليك في هذه اللحظة استخدام تكنيك الانعاش حتي تضمن وصول الدم الي المخ لحين وصول الاسعاف.

الاسعافات الاولية الانعاش القلبي الرئوي

انت ممكن تشوف فيديوهات عن طريقة عمله ولكن ! لازم تكون بتعرف تعمله بطريقة صح عشان تنقذ المصاب اللي قدامك ، اول شيء بتشوف في اي عامل خطر عليك او لا من حيث مكان الواقعة ثانيا بتفحص وعي و تنفس المصاب ، اذا وجدته فاقد وعيه وغير قادرعلي التنفس او تنفسه وقف تماما ف انت بتتصل بالاسعاف ولحين وصولها انت بتبدا تعمل معاه الانعاش القلبي الرئوي ولكن هنا في سؤال مهم .


ازاي اعمل الانعاش القلبي الرئوي بطريقة صحيحة ؟

انا هشرحلك بشكل مبسط بدون تعقيد عشان اوصلك المعلومة بكل سهولة :) 

اولا: هتخلي المريض ينام علي ضهره علي سطح صلب يعني خليه ينام علي الارض مثلا وميينفعش تعمل الانعاش القلبي الرئوي علي السرير لان بكل بساطه وانت بتعمله هيكون هو تحته اسفنج مثلا و هيكون بينزل معاك ف انت كده مبتعملش حاجة 


ثانيا: هتفرد ايديك الاتنين بدون ما يكون في اي ثني في الكوع و هتضغط بحمل جسمك علي عظمة القص اوسط الصدر حوالي 45 او 50 ضغطة ثم تعطيه قبلة الحياة بعد غلق انفه لكي تضمن وصول الهواء الي الرئتين و الاكسجين الي القلب و كل هذا تم توضيحه في الفيديو اسفل المقالة ضروري جدا مشاهدة الفيديو كاملا ، وقد يسال البعض ازاي قبلة الحياة عبارة عن زفير وبها ثاني اكسيد الكربون ، الاجابة وبكل بساطة ان هواء الغرفة به 21% من الاكسجين و زفيرك بيحتوي علي 16% من الاكسجين و هذه كمية مناسبة لاعطاء المصاب كمية من الاكسجين في الدم .

شاهد الفيديو كاملا واهم شيء التعليمات اللي في اول الفيديو لكي تعرف التكنيك بشكل صحيح علي طرق الانعاش القلبي الرئوي للبالغين و الاطفال و الرضع ، عفانا الله جميعا من كل شر 💖

أحدث أقدم

♥ انضم لقناتنا PharmaDay ليصلك كل جديد ♥